Wednesday, April 20, 2011

Dia, sentiasa ada dan mendengar.


Manusia bila tengah sihat, bahagia, seronok menggila, kadang kadang terlupa yang satu tu. jangan tuding kata dia, dia, atau pun dia. 1 jari kau tuding kat dia, 4 jari kau tertuding sendiri. Manusia bila yang satu tu bagi kau ujian, barulah kau nak bukak satu-satu helaian lepas, check kat silibus hidup yang mana kau dah buat silap. kadang kadang kau rasa betul dah apa yang kau buat. double check siap. takda cacat cela.


Masa yang satu tu bagi kau ujian, baru tahu lagi payah dari jawab final exam yedok? masa tu baru kau nak bermenung, gelabah sini sana, ambil wuduk, bentang sejadah. silap silap al-Quran pun kena tiup, berdebu.


Tapi yang satu tu maha adil, maha pemurah. kau buat la macam mana Dia tetap terima. siap kasi kau can. kalau kau ditimpa ujian selepuk, tak payah nak lari tutup muka. malu dengan manusia apa sangat yedok? malu dengan Dia. even kau malu tapi kau still boleh mintak dengan Dia, kan? :')




" Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku."


ce kau try panggil 5 orang duduk dengan kau, cerita masalah kau dari a sampai z. berapa orang yang nak dengar ikhlas? tolong? puih. tak payah bazir ayaq lioq. Kau tadah tangan cakap dekat Dia. hati kena ikhlas, pungpang mengadu je banyak mana. 


Dia, memang sentiasa ada dan mendengar.



*peringatan untuk diri sendiri jugak T_T

25 comments:

Sophia Rani said...

betul betul betul....

sayabukanSAMDOL said...

terima kasih :)

-telordibasuh- said...

cepat la ifah aku nak degar cite ko dari z-a hahaa

- koroe - said...

saya ada. saya suka dengo oghang ceghite2 nih. haha

aNaYaNa said...

haha..cerita best bape lame pon layan..tapi kalo nak citer hok sama jer berulang sper sudiii?hik3..

beautiful_rose said...

nice one.. =)

aLieF si Muncung ManiS said...

betul tu..walaupun kita mendapat musibah,,usah sedih..sbb Allah sentiasa di sisi kita..btw,,selamat berkenalan..awak teruskan berblogging k..huhu..salam kenal..peace..:D

Zaren said...

me like this :)

azliah mohamed said...

betul! (berfikir panjang) betul sgt...

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


Allah sntiasa mendgr..mintak la apa2 pun yg baik2..

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

nurayunni said...

btl tue..sy sokong entri nie..

zarifahmr said...

peah:
kannn :')

bukan samdol:
sama sama :')

telor:
tak habis habis terbalik kuang dia

koroe:
meh duk dengan akak sejam. konpem muntah huhu

anayana:
bergantung juga pada orang yedak? :)

rose:
tq kak rose :')

alief:
terima kasih :D

zaren:
thanks sayang. love u :')

azliah:
peringatan bersama :)

bladeedge:
wasalam..Allah maha pemurah. nyway tq :)

ayunni:
thanks :')

Khuzrin Kamarudin said...

Benar kata kamu... Allah sntiasa ada.. :)

Khuzrin Kamarudin said...

Chop... kamu org segamat?

zarifahmr said...

khuzrin:
iye2 :)

- koroe - said...

tak pernah pon muntah bila dengar orang berceloteh. hee.



tetido ade la. tapi tu dalam kuliah la. hee

HonEyBuNNy said...

setuju tu.....

selalu la kita bercerita kedapaNya...mengadu kepadaNya...

Naddia said...

aku slalu mintak2 ape yg aku nk..dapat je..sronok..lagi kite mintak lagi DIA suke. takde kuase lain lg yg leh bg kite ape yg kite nk..yg pnting usaha n tawakkal

adrinaqamarina said...

dah lama tak komen sini~ baca jee tapi tak komen

T_________T

deeya said...

ade masalah macam mane pun , cume Dia jer sebaek2 tempat mengadu .. ta payah pakai orang laen . just straight to doa =)

Naddia said...

oi minah..aku da approve friend request ko..tp apsal ko private wall weh? nk kne "unfriend" ke?! grrrr!

KAMIHIDUP said...

jemputan khas untuk anda dari KAMI. jom join teka-teki. :)

http://www.kamihidup.com/2011/04/teka-teki-rm10.html

miss lolly a.k.a luvfareda said...

Manusia skng mmg camtu, time heppy lupa yg paling Atas.

aliarosli said...

peringatan ang baik

semoga hidup diterima ALLAH

Heidi Shafiq said...

mell dah jadi ustazah.. (ternganga)