Friday, February 15, 2013

15 febuari.



bapak,

ingat lagi tak masa kite 6 tahun bapak rotan tapak kaki kite sebab tumbangkan motor yamaha merah? bapak rotan sebab brek tangan patah.


ingat lagi tak masa kite nak belajar solat dulu, kite pakai kain pelikat ikat dengan tali pinggang lepas tu songkok? taknak sebelah mak, nak sebaris dengan anak lelaki bapak yang lain. bapak tak geger pun, asalkan nak belajar solat.


ingat lagi tak masa cuti sekolah bapak bawak pergi ladang kutip lerai, kite takut dengan lembu? bapak tongkat motor terus suap lembu dengan botol air garam. lembu pun diam.


ingat lagi tak masa kite darjah 6, masa tu hujan lebat bapak hantar kite sekolah sampai depan kelas? bapak selubung kite dengan baju hujan sampai tak nampak jalan. seronok, sebab dapat peluk perot boncet bapak kuat kuat.


ingat lagi tak, kita berebut tv? bapak nak tengok gusti, kite nak tengok honey, i shrunk the kids. kite tak suka tv dapur, banyak semut. kite sengaja pasang tv kuat kuat, sengaja nak kasi bapak bengang. sekali bapak mengamuk, bapak baling dengan kerusi merah. fuuu, kite elak. lepas tu kite menangis macam orang gila. TAKUT. padann.


ingat lagi tak, bapak kena gigit pacat? bapak letak pacat tu atas daun keladi pastu letak minyak cap kapak, pacat tu gelupur keluarkan semua darah. kite pun ternganga, kagum bapak buat silap mata.


ingat lagi tak, masa mak takde kat rumah bapak teringin nak makan ikan masak lemak cili padi? mannnnn, kite dah lah haram langsung tak reti. gigih telefon kak limah mintak resepi. nasib menjadi.


ingat lagi tak bapak jemur tikar dekat lereng, kite ajak kawan kawan main gelungsur? bapak gembor, tengking dari jauh. kitorang lari bertempiaran. fuhh nasib sempat. lepas tu semua marah " kau la ni ajak kitorang "


banyak lagi lah. satu satu kite simpan kemas. banyak sangat. bapak memang garang gila ya rabbi garang tak terkata, tapi bapak penyayang. bapak sorang je panggil kite dengan nama gelaran rahsia *bangga*


*masih cool*

terima kasih ajar kami semua erti susah, jerih perih hidup sederhana. terima kasih tengking marah kami supaya solat di awal waktu. terima kasih kerana jadikan kami 'orang'.




semoga Allah panjangkan umur bapak terus diberikan kesihatan, supaya sempat bapak serahkan kite pada tangan seorang lelaki bernama suami. semoga bapak terus kuat, bertahan dan yang penting terus garang dengan imej misai berpintal :'))


selamat hari lahir bapak, mohamad ridzuan bin tasjan. kami semua ♥ bapak.


*lap hingus*

5 comments:

Namee Roslan said...

sangat sweet. sedih dan terharu pulak baca padahal saya bukan bapak awak. hehe. takdelah,just tibe2 teringat kat ayah saya. :') sobs. entry penuh makna ni . boleh buat orang nangis.

Murni Asyikin said...

entry yang sangat menyentuh hati :)

Al Kisah said...

nice... kalau bapa ko baca sure terharu..

EZAN IDMA said...

eceh bikpah tangan kat pinggang

EZAN IDMA said...

aaaa na nanges baca entry ni. nak jugak pelok bapak kita